Διαταραχές Ακουστικής Επεξεργασίας

Διαταραχές  Ακουστικής Επεξεργασίας

Αφορούν τους μηχανισμούς της:

  • Αντίληψης
  • Οργάνωσης
  • Διάκρισης
  • Σύνθεσης
  • Ερμηνείας

Του ακουστικού ερεθίσματος

Το άτομο με ΔΑΕ έχει φυσιολογική ευαισθησία  στην παρουσία των ήχων αλλά δυσκολεύεται να ερμηνεύσει την έννοια των ήχων. Υπάρχει, δηλαδή, ασυμφωνία μεταξύ της ακοής και της κατανόησης των ακουστικών ερεθισμάτων (Lovett, 2011)

ΔΑΕ-ΓΛΩΣΣΑ

Τα παιδιά με ΔΑΕ εκδηλώνουν διαταραχές στην ανάπτυξη της γλώσσας που αφορούν κυρίως:

  • Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου
  • Προβλήματα στην ομιλία (διαταραχές άρθρωσης)
  • Μειωμένο λεξιλόγιο
  • Φτωχός περιγραφικός λόγος
  • Δυσκολίες στις χρονικές έννοιες
  • Δυσκολίες στην κατανόηση σύνθετων λεκτικών οδηγιών
  • Χαμηλές δεξιότητες φωνολογικής επίγνωσης και προσωδιακής αντίληψης του λόγου
  • Δυσκολίες στην ακουστική  πρόσληψη αντίληψη/διάκριση φωνημικών μονάδων που συνθέτουν τις λέξεις
  • Φωνολογικές διαταραχές, αντικαταστάσεις ομόηχων ήχων /φ/-/θ/, /δ/-/β/, /κ/-/τ /
  • Περιορισμένη ικανότητα να αντιληφθούν τις διαφορές μεταξύ των χαρακτηριστικών της ομιλίας (αλλαγές στον επιτονισμό και την προσωδία)
  • Δυσκολίες στη συμμετοχή τραγουδιών / Ανεπαρκείς μουσικές ικανότητες
  • Δυσκολίες στη διατήρηση ρίμας/ομοιοκαταληξίας
  • Συχνά μπερδεύουν τις λέξεις μεταξύ τους

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση του λογοθεραπευτή στηρίζεται:

  1. Στη λήψη ιστορικού από τους γονείς/φροντιστές
  2. Δομημένες κλινικές παρατηρήσεις
  3. Ελεύθερο παιχνίδι
  4. Σταθμισμένα εξεταστικά εργαλεία

Κατά την Αξιολόγηση παρατηρούνται:

  • Πραγματολογικού τύπου δυσκολίες (διατήρηση συζήτησης, παράθεση πληροφοριών, περιγραφή γεγονότων) -  ανάκληση, οργάνωση
  • Δυσκολία να απαντήσει σε ερωτήσεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού (αυτόματες απαντήσεις)
  • Δυσκολίες να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις, να κατανοούν με επάρκεια χωροχρονικές έννοιες (μη αποτελεσματική ερμηνεία ακουστικών πληροφοριών)
  • Τα καταφέρνουν καλύτερα σε δραστηριότητες οπτικού τύπου, προσπαθούν να εκμαιεύσουν πληροφορίες από τις εκφράσεις του προσώπου και τη «γλώσσα» του σώματος

Όλα τα παραπάνω γλωσσικά ελλείμματα σε συνδυασμό με ΔΑΕ επηρεάζουν και τις ακαδημαϊκές δεξιότητες των παιδιών. Οι ενδείξεις που παρατηρούνται κατά τη Σχολική Ηλικία είναι:

  • Μη ενεργή συμμετοχή στο μάθημα
  • Δυσχέρειες στην απομνημόνευση μαθηματικών εννοιών και οδηγιών (απαιτούν επανάληψη οδηγιών)
  • Δυσκολίες ανάκτησης πληροφοριών κυρίως σε μαθήματα που απαιτούν ακρόαση (Ιστορία, Θρησκευτικά)
  • Εμφανίζουν δυσανοχή σε θορυβώδες περιβάλλον (π.χ. την ώρα του διαλείμματος)
  • Χαμηλή επίδοση στις ομαδικές εργασίες
  • Μεγάλα χρονικά διαστήματα για να ολοκληρώσουν τις σχολικές εργασίες

Η έγκαιρη διάγνωση και έναρξη ακουστικής εκπαίδευσης σε παιδιά με ΔΑΕ καθορίζει τη μετέπειτα γλωσσική και μαθησιακή ικανότητα του παιδιού.

Στο χώρο μας διαθέτουμε έμπειρους και εκπαιδευμένους θεραπευτές οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι στην εκπαίδευση ατόμων με Διαταραχές Ακουστικής Επεξεργασίας