Διαπίστωση Ανάγκης για Εργοθεραπευτική Αξιολόγηση
Σημειώστε τους τομείς της δυσκολίας, υπογραμμίστε συγκεκριμένα προβλήματα και βάλτε ένα αστεράκι στις πολύ έντονες δυσκολίες. Εάν το παιδί έχει γενική δυσκολία με μια κατηγορία ή εμφανίζει πολλές ενδείξεις σε τρεις ή περισσότερες κατηγορίες, αυτό μπορεί να μας δείχνει ότι η εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι αναγκαία.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΑΔΡΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
- Εμφανίζει αδυναμία ή κουράζεται πιο εύκολα από άλλα παιδιά της ηλικίας του.
- Σε σύγκριση με παιδιά της ηλικίας του, έχει εμφανείς δυσκολίες στο να χοροπηδάει, να πηδάει ή να τρέχει.
- Οι κινήσεις του είναι περιορισμένες και αδέξιες.
- Είναι αδέξιο, σκοντάφτει ή δίνει την εντύπωση ότι δεν γνωρίζει πώς να κινεί το σώμα του.
- Συχνά μπερδεύει την δεξιά με την αριστερή πλευρά του σώματός του.
- Είναι επιφυλακτικός στον παιδότοπο, αποφεύγει τις κούνιες και δεν προτιμάει να σκαρφαλώνει.
- Είναι διστακτικός όσον αφορά την συμμετοχή του σε σπορ ή κινητικές δραστηριότητες, αντίθετα προτιμάει επιτραπέζιες δραστηριότητες.
- Εμφανίζει δυσκολίες στην μάθηση καινούργιων κινητικών δραστηριοτήτων.
- Δυσκολεύετε να ωθήσει τον εαυτό του όταν είναι στην κούνια, έχει ελλιπείς ικανότητες σε παιχνίδια που απαιτούν ρυθμική κίνηση.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
- Η καθιστή στάση στο θρανίο είναι ελλιπής (γέρνει στο πλάι, υποστηρίζει το κεφάλι του στο χέρι, φέρνει το πρόσωπο του πολύ κοντά στην εργασία του, το άλλο χέρι του δεν βοηθάει)
- Δυσκολεύεται στην ζωγραφική, στο να χρωματίζει, να αντιγράφει και να κόβει, γι’ αυτό και αποφεύγει αυτές τις δραστηριότητες.
- Εμφανίζει ελλιπή σύλληψη του μολυβιού και συχνά του πέφτει το μολύβι.
- Οι γραμμές που σχηματίζει είναι ασταθείς, πυκνές, πολύ σκούρες ή πολύ ανοιχτόχρωμες. Η μύτη του μολυβιού του σπάει πολύ συχνά
- Κρατάει πολύ σφιχτά το μολύβι, κουράζεται εύκολα ενώ γράφει.
- Δεν έχει καθοριστεί το επικρατές χέρι (μετά τα έξι του χρόνια).
- Δυσκολία με την ένδυση/απόδυση με τα κουμπιά, το φερμουάρ, τα κορδόνια των παπουτσιών.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ - Δυσκολίες στους τομείς που ακολουθούν
- Ανάγνωση
- Διάσπαση
- Αργός στη γραφή
- Να ακολουθεί οδηγίες
- Μαθηματικά
- Ανησυχία
- Οργάνωση εργασίας
- Να θυμάται πληροφορίες
- Ορθογραφία
- Υπερκινητικότητα
- Να τελειώνει εργασίες
- Ελάχιστη διάρκεια προσοχής
ΑΦΗ
- Φαίνεται να υπεραντιδρά στο άγγιγμα και να αποτραβιέται από το ελαφρύ άγγιγμα.
- Προτιμάει να φοράει παλτό ακόμα και όταν δεν είναι αναγκαίο και δεν του αρέσει να έχει τα μανίκια του τραβηγμένα ψηλά.
- Δεν συγκρατεί τα χέρια του, συνέχεια σπρώχνει και πειράζει τα άλλα παιδιά.
- Συνέχεια αγγίζει αντικείμενα, φαίνεται να ‘μαθαίνει’ με τα χέρια του.
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, εκτός όταν ο ίδιος το επιδιώκει.
- Δεν του αρέσουν συγκεκριμένες υφές των υλικών ή των ρούχων του. Τον ενοχλούν οι ετικέτες των ρούχων.
- Αποφεύγει τις δραστηριότητες που μπορεί να λερωθεί (πηλός, δαχτυλομπογιές, κόλλα).
ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ (ΑΙΘΟΥΣΑΙΟ)
- Φοβάται δραστηριότητες που περιέχουν κίνηση μέσα στο χώρο (τραμπάλα, κούνια).
- Αποφεύγει δραστηριότητες που προκαλούν την ισορροπία του, διότι έχει ελλιπή ισορροπία στις κινητικές δραστηριότητες.
- Επιδιώκει μεγάλες ποσότητες κίνησης μέσα από το να κουνιέται, να στριφογυρίζει, να χοροπηδάει, να λικνίζεται ή και μέσο τσουλήθρας.
- Είναι διστακτικός ή δυσκολεύεται στο να ανέβει και να κατέβει σκαλοπάτια.
ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ
- Δυσκολεύεται με τις ονομασίες και με τον ανάλογο συνδυασμό σε χρώματα, σχήματα και μεγέθη.
- Δυσκολεύεται με την ολοκλήρωση διαφόρων παζλ.
- Αντιστρέφει λέξεις ή γράμματα ακόμα και μετά την πρώτη τάξη.
- Δυσκολεύεται στην ομαλή οπτική παρακολούθηση (να παρακολουθεί ένα αντικείμενο με τα μάτια του, να μη χάνει το σημείο όπου διαβάζει, να αντιγράφει από τον πίνακα).
ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
- Είναι υπερευαίσθητος στους δυνατούς ήχους.
- Έχει ιστορικό επανειλημμένων λοιμώξεων των αυτιών του.
- Έχει ιστορικό καθυστέρησης του λόγου.
- Εμφανίζει δυσκολίες στην κατανόηση ή στην προσοχή όταν του μιλάνε.
- Πολύ εύκολα διασπάται η προσοχή του από ήχους και ακούει ήχους που άλλοι δεν προσέχουν.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
- Δεν δέχεται αλλαγές στο πρόγραμμα του με ευκολία.
- Εύκολα απογοητεύεται.
- Εμφανής συμπεριφορά εκδραμάτισης και δυσκολία στην συναναστροφή του με άλλα παιδιά.
- Έχει τάσεις να είναι παρορμητικό, ανυπάκουο και κλίση προς ατυχήματα.
- Προσαρμόζεται καλύτερα σε μικρές ομάδες ή ατομικά.
- Έντονες παραλλαγές διάθεσης και κλίση για εκρήξεις θυμού.
- Αποφεύγει τα ομαδικά παιχνίδια και προτιμάει να παίζει μόνος.